Ο ΕΦΗΒΟΣ, ΤΟ ΣΚΑΚΙ

 



Ο ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ!

ΚΑΙ Ο ΕΦΗΒΟΣ ΝΕΟΣ.

 

 

Ο τίτλος της σειράς είναι Ο ΙΗΣΟΥΣ ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ Ο ΕΦΗΒΟΣ ΝΕΟΣ και θα διαρκέσει για άγνωστο χρόνο.

 

 

Μαζί, θα διαβάσουμε κάποια χωρία από την Αγία Γραφή και θα ασχοληθούμε με μια «ζωντανή» θεματολογία (!) που αφορά την Generation Z - ηλικίας 11 – 26 χρονών .

 

 



ΘΕΜΑ: Ο ΕΦΗΒΟΣ, ΤΟ ΣΚΑΚΙ

 

 

Το θέμα μας, είναι η ωφέλεια από το παιχνίδι στρατηγικής που λέγεται ΣΚΑΚΙ.

 

 



Η αλήθεια, είναι ότι όλα τα παιδιά μεγαλώνουν με παιγνίδια αφού η ηλικία τους προσφέρεται για δημιουργική χαρά και ασφαλή διαβίωση σε καιρό ειρήνης.

Από τα παιγνίδια για την εξαιρετική χρησιμότητα των, που ξεχωρίζουν είναι το σκάκι.

Το σκάκι για τα παιδιά, ήδη από νηπιακής ηλικίας προσφέρει πολλά οφέλη που με υπομονή μπορείτε να διαβάσετε πιο κάτω:

 

1.     Αυξάνει την νοημοσύνη:

Το σκάκι πάντα είχε μια λανθασμένη εικόνα προς τα έξω. Θεωρούνταν ως ένα παιχνίδι για έξυπνους και για αυτούς με υψηλό δείκτη νοημοσύνης.

Έτσι λοιπόν, πάντα υπήρχε η ερώτηση: Οι έξυπνοι άνθρωποι στρέφονται προς το σκάκι ή μήπως παίζοντας σκάκι έκανε τους σκακιστές να έχουν υψηλό δείκτη νοημοσύνης;

Έρευνες έχουν δείξει ότι παίζοντας σκάκι και μετακινώντας τα αλογάκια, τους πύργους και όλα τα στρατεύματα του βασιλιά εδώ και εκεί, αυξάνεται ο δείκτης νοημοσύνης.

Μια μελέτη του 2000, σε 4000 μαθητές στη Βενεζουέλα, έδειξε σημαντική αύξηση του IQ και στα αγόρια και στα κορίτσια μετά από 4 μήνες ενασχόλησης με το σκάκι.

 

2.     Βοηθά στην πρόληψη κατά του Αλτσχαίμερ:

 

Επειδή ο εγκέφαλος λειτουργεί όπως ένας μυς, χρειάζεται εξάσκηση, όπως πχ οι δικέφαλοι για να αναπτυχθούν και να μεγαλώσουν.

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «The New England Journal of Medicine» βρήκε ότι τα άτομα που ασχολούνται με επιτραπέζια παιχνίδια και ιδιαίτερα με το σκάκι, έχουν αρκετά μειωμένες πιθανότητες για να αναπτύξουν Αλτσχάιμερ μετά τα 75 έτη.

Ο Δρ. Robert Freidland ισχυρίζεται ότι το σκάκι εξασκεί ιδιαίτερα την φαιά ουσία του εγκεφάλου, που συνήθως παραμένει σχετικά αδρανής.

Και ότι η μη εξάσκηση της φαιάς ουσίας του εγκεφάλου αποτελεί μεγάλο πλήγμα για τον εγκέφαλο καθώς ελαττώνεται η ισχύς του.

 

3.     Εξασκεί τα 2 ημισφαίρια του εγκεφάλου:

 

Σε μια μελέτη από την Γερμανία, ερευνητές έδειξαν σε ορισμένους καλούς και αρχάριους σκακιστές μια σειρά από απλά γεωμετρικά σχήματα καθώς και διάφορες θέσεις σκακιού όπου ακολουθούσε μια ερώτηση περί του γεωμετρικού σχήματος και της θέσης του σκακιού και μέτρησαν τις αντιδράσεις των υποκειμένων καθώς ο εγκέφαλος τους επεξεργάζονταν την ερώτηση.

Ανέμεναν ότι το αριστερό ημισφαίριο, αυτό που επεξεργάζεται τις σκακιστικές θέσεις, θα είναι πιο δραστήριο από το δεξί στους έμπειρους σκακιστές. Αλλά, αυτό που είδαν είναι ότι και το δεξί ημισφαίριο αυτών των σκακιστών ήταν σχεδόν το ίδιο δραστήριο.

Οι καλοί σκακιστές χρησιμοποιούσαν ταυτόχρονα και το δεξί και το αριστερό ημισφαίριο.

Από την άλλη, στην αναγνώριση και την οπτική επεξεργασία των απλών γεωμετρικών σχημάτων και των καλών και των αρχάριων σκακιστών, ο εγκέφαλος έδειξε παρόμοια συμπεριφορά.

 Όσο πιο πολύ δηλαδή παίζει κανείς σκάκι και γίνεται καλύτερος, τόσο το δεξί του ημισφαίριο μαζί με το αριστερό θα λειτουργούν περισσότερο.

 

4.     Αυξάνει την δημιουργικότητα:

 

Μιας και το δεξί ημισφαίριο του εγκεφάλου είναι υπεύθυνο για την δημιουργικότητα, δεν είναι έκπληξη ότι παίζοντας σκάκι, αυξάνεται και η δημιουργικότητα.

Ειδικότερα το σκάκι αυξάνει σημαντικά την πρωτότυπη και εφευρετική σκέψη. Μια μελέτη χώρισε μαθητές 4 ετών σε διάφορα γκρουπ.

Σε γκρουπ που τους διδάσκονταν και έπαιζαν σκάκι, σε γκρουπ που χρησιμοποιούσαν υπολογιστές, σε γκρουπ που δεν έκαναν τίποτα από ότι έκαναν τα άλλα γκρουπ, καθώς και γκρουπ με άλλες δραστηριότητες.

Η όλη ενασχόληση του κάθε γκρουπ διήρκεσε 32 εβδομάδες. Έπειτα μετρήθηκαν οι επιδόσεις δημιουργικότητας, εφευρετικότητας και κρίσιμων αποφάσεων για κάθε γκρουπ.

Τα παιδιά του γκρουπ σκακιού βρέθηκαν ανώτερα στα τεστ των κρίσιμων αποφάσεων και σε αυτά της δημιουργικότητας, αλλά εκεί που ήταν τελείως ανώτερα ήταν τα τεστ εφευρετικότητας. Το σκάκι τους εκτόξευσε την εφευρετικότητα στα ύψη!

 



5.     Βελτιώνει την μνήμη:

Οι παίκτες σκακιού ξέρουν ότι παίζοντας σκάκι βελτιώνει την μνήμη τους.

Αλλά υπάρχουν και μελέτες που το επιβεβαιώνουν.

Σε μια μελέτη 2 ετών του 1985, νεαροί μαθητές άρχισαν να παίζουν σκάκι σε τακτά χρονικά διαστήματα και διαπιστώθηκε ότι η μνήμη τους βελτιώθηκε αισθητά.

 

6.     Βελτιώνει την ικανότητα επίλυσης διαφόρων προβλημάτων

 

Ένα ματς σκακιού είναι σαν ένα μεγάλο πάζλ που προσπαθεί σαν το λύσεις πιο γρήγορα από τον αντίπαλο σου, που όμως έχει το στοιχείο του αβέβαιου καθώς ο αντίπαλος κάθε λεπτό αλλάζει τις παραμέτρους του προβλήματος.

Σε μια μελέτη του 1992, 450 μαθητές χωρίστηκαν σε 3 γκρουπ.

Το 1ο γκρουπ ήταν το κοντρόλ γκρουπ και είχε την κανονική του εκπαίδευση. Το 2ο γκρουπ μαζί με την κανονική εκπαίδευση, λάμβανε και μαθήματα σκακιού για λίγα χρόνια μετά την πρώτη τάξη. Ενώ στο 3ο γκρουπ γίνονταν ότι και στο 2ο γκρουπ, αλλά άρχιζαν να μαθαίνουν σκάκι από την πρώτη τάξη.

Στατιστικώς βρέθηκε ότι οι βαθμοί των μαθητών του τρίτου γκρουπ ανέβηκαν από 62% στο 81.2%, ενώ ήταν καλύτεροι κατά 21.46% από το 1ο γκρουπ.

 

7.     Βελτιώνει την ικανότητα μελέτης:

 

Σε μια έρευνα του 1991, ο Δρ Stuart Marguilies παρακολούθησε την ικανότητα μελέτης σε 53 μαθητές που συμμετείχαν σε ένα σκακιστικό πρόγραμμα και σύγκρινε τις επιδόσεις τους με μη-σκακιστές μαθητές.

Τα αποτελέσματα ήταν κατηγορηματικά θετικά στο γεγονός, ότι παίζοντας σκάκι αυξάνονται οι επιδόσεις στην μελέτη.

 

8.     Βελτιώνει την συγκέντρωση:

 

Πολυάριθμες μελέτες σε Ρωσία, Κίνα, Η.Π.Α. και αλλού έχουν σχεδόν αποδείξει ότι η ικανότητα κάποιου να συγκεντρώνεται σε κάτι, ενισχύεται σημαντικά εάν παίζει σκάκι τακτικά.

 

9.     Αναπτύσσει δενδρίτες στους νευρώνες του εγκεφάλου:

 

Οι δενδρίτες είναι μικρές διακλαδιζόμενες προεξοχές που βρίσκονται στην άκρη των νευρώνων του εγκεφάλου.

Ο κάθε νευρώνας έχει πολλούς δενδρίτες με πολλές διακλαδώσεις στην άκρη του εγκεφάλου. Οι δενδρίτες είναι εξαιρετικά σημαντικοί καθώς αποτελούν το μέσο με ο νευρώνας προσλαμβάνει σήματα.

Είναι με λίγα λόγια το μέσο με το οποίο σκεφτόμαστε και όσο περισσότεροι υπάρχουν τόσο καλύτερα/γρηγορότερα γίνεται η διαδικασία μεταβίβασης των μηνυμάτων μέσα στον εγκέφαλο. Και το να παίζει κάποιος σκάκι τακτικά, κάνει τους δενδρίτες να πληθαίνουν και να αναπτύσσονται.

 

10.  Αναπτύσσει την ικανότητα στρατηγικού σχεδιασμού και πρόβλεψης:

 

Το σκάκι βοηθά φοβερά στην ανάπτυξη του τμήματος του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για τον στρατηγικό σχεδιασμό και την πρόβλεψη.

Το τμήμα αυτό είναι ο προμετωπιαίος φλοιός και είναι ακόμα υπεύθυνο για τον αυτοέλεγχο και την κριτική ικανότητα.

Δεν είναι καθόλου περίεργο λοιπόν που οι έφηβοι πχ έχουν ελάχιστο αυτοέλεγχο, η κριτική τους ικανότητα είναι συνήθως κακή με λήψη ανώριμων αποφάσεων και δεν μπορούν να προγραμματίσουν τόσο καλά όσο οι ενήλικες.

Όλα αυτά επειδή ο προμετωπιαίος φλοιός είναι από τα τελευταία τμήματα του εγκεφάλου που αναπτύσσεται πλήρως, πράγμα που γίνεται στα τελευταία στάδια της εφηβείας ή αρκετά αργότερα.

Παίζοντας σκάκι όμως, βοηθά στην πρόωρη ανάπτυξη του προμετωπιαίου φλοιού και δείχνει στο άτομο όλα τα προαναφερθέντα, όπως καλύτερο αυτοέλεγχο, καλύτερες αποφάσεις, καλύτερη κριτική σκέψη και ικανότητα πρόβλεψης, αποτρέποντας έτσι από πιθανά λάθη και λανθασμένες επιλογές.

 

Πηγή: insomnia.gr

 



Η ΔΙΔΑΧΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ – ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ

 

Ένα σπίτι, μια οικογένεια, με συγκροτημένο το σκοπό της ζωής (δια βίου) είναι ένα σχολείο, ειδικά από τότε που θα αποκτήσει τέκνα.

Η ανατροφή των παιδιών δεν είναι μόνο η περίθαλψη των στην βρεφική ή την νηπιακή ηλικία με γάλα, πάνες, πιπίλες, κλπ

Είναι ο λόγος | η γλώσσα | οι κινήσεις | η αριθμητική |  η σκέψη | τα συναισθήματα.

Και όλα αυτά χρειάζονται διδαχή και μόρφωση.

 



Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Ο λόγος του Θεού είναι το πρώτο εγχειρίδιο των γονέων (!) κατόπιν όλα τα άλλα βοηθήματα.

Τότε, ο νέος από παιδί αποκτά την σοφία, την σύνεση και την φρόνηση που απαιτούνται ώστε να επιτύχει δια βίου.

 

Ορισμοί:

Η σοφία, είναι η μακροθυμία + η αγαθοσύνη + η χρηστότητα.

Η σύνεση, είναι η πίστη + η πραότητα + εγκράτεια.

Η φρόνηση, είναι η στρατηγική σκέψη + ανάλυση κινδύνων + συνέργειες.

Η ενσυναίσθηση, είναι ενεργητική αγάπη της στοργής και της συμπόνιας προς τον πλησίον.

Ο χαρακτήρας, είναι όλα τα πιο πάνω (!) μαζί.

 

Αντιγράφω από τους Ψαλμούς:

 

Με ποιον τρόπο θα καθαρίζει ο νέος τον δρόμο του; Τηρώντας τα λόγια σου.

 

Από όλη την καρδιά μου σε ζήτησα με επιμονή· μη με αφήσεις να αποπλανηθώ από τα προστάγματά σου.

 

Στην καρδιά μου φύλαξα τα λόγια σου, για να μη αμαρτάνω σε σένα.

 

Ευλογητός είσαι, Κύριε· δίδαξέ με τα διατάγματά σου.

 

Με τα χείλη μου διηγήθηκα όλες τις κρίσεις τού στόματός σου.

 

Στον δρόμο των μαρτυρίων σου ευφράνθηκα, σαν για όλα τα πλούτη.

 

Στις εντολές σου θα μελετώ, και στους δρόμους σου θα ενατενίζω.

 

Στα διατάγματά σου θα εντρυφώ· δεν θα λησμονήσω τα λόγια σου.

 

 

 

ΚΛΕΙΝΟΝΤΑΣ

Εύχομαι οι νέοι μας από την εφηβική ηλικία να αποδείξουν όχι με βαθμούς τετραμήνου (!) αλλά με τον χαρακτήρα τους την αξία των στην κοινωνία, όπου έρχονται να καταλάβουν τις θέσεις.

 

 


ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ:

v  Το μάθημα της «καταραμένης Φυσικής».

v  Gen Z.

v  Σε ένα κόσμο, χωρίς προστασία.

v  Τα πάθη, οι αδυναμίες, οι έξεις.

v  Ο καλός καθηγητής του Γυμνασίου.

v  Ο καλός καθηγητής του Λυκείου.

 

 





 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις